Missie

Het begrip missie heeft te maken met het bestaansrecht van onze basisschool. Waarom doen we wat we doen? Waarvoor staan we?
Wat zijn onze waarden? Waarom zijn we er en wat willen we met ons onderwijs betekenen voor de buurt, de regio en de samenleving als totaliteit? Wij hebben de kern van onze missie in de volgende zin gegoten:

“Jij mag er zijn, wij zijn er voor jou en samen zijn wij de wereld”

Wanneer we deze missie opknippen lees je eigenlijk achtereenvolgens
dat ieder kind welkom is op St. Ursula. Dat we ieder kind ook zien als een individu, met een eigen identiteit, met eigen mogelijkheden en talenten.
Jíj mag er zijn!

Als het gaat om ‘wij zijn er voor jou’ bedoelen we dat we kinderen op een passende wijze willen begeleiden in hun leer- en ontwikkelproces. In ‘samen zijn we de wereld’ ligt niet alleen het toekomstperspectief dat we onze leerlingen bieden, maar ook de overtuiging die we hebben. Het leren stopt namelijk niet binnen de vier muren van het gebouw, maar gaat verder in de interactie met de omgeving. Daar leren kinderen essentiële zaken.

We zorgen ervoor dat we kinderen met veel plezier in een veilige, fijne en kansrijke omgeving hun eigen mogelijkheden en de wereld om hen heen leren ontdekken. Zo komen ze tot een optimale ontwikkeling van hun talenten. Dit resulteert in kinderen die zich prettig voelen in de maatschappij, en hier respectvol, oprecht en betrokken mee omgaan.

Visie

Onze visie op onderwijs en pedagogisch handelen:

Binnen onze school staat een veilig en prettig leer- en leefklimaat centraal. Wij zijn ons er diep bewust van dat kinderen zich optimaal ontwikkelen als welbevinden en daardoor vreugde zichtbaar is. In de praktijk zien we op onze school dat tijdens het buitenspelen conflicten een uitzondering zijn. Het veilige pedagogisch klimaat zit in het “DNA” van de school. Wij omarmen en borgen dit door kinderen intensief bij ons schoolklimaat te betrekken. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Kinderen zijn mede-eigenaar en “verzorger” van ons gehele schoolklimaat en schoolomgeving. Maar ook het elkaar ontmoeten (kinderen-leerkrachten-ouders) bij schoolbegin en schooleinde draagt enorm bij aan een positief schoolklimaat. Ontmoeten en elkaar verwelkomen bekrachtigt onze missie: “je mag er zijn….we zijn er voor jou”. In het pedagogisch handelen van onze leerkrachten zien we duidelijk de leerkracht laveren tussen de rollen coach, didacticus en pedagoog. Voorbeeldgedrag hierin is essentieel. Door kind-coachgesprekken en driehoeksgesprekken (kind-coach-ouder) wordt het welzijn en welbevinden van het kind centraal gesteld. In de gesprekken zijn onderling respect, empathisch vermogen en een oprechte luisterhouding (echte aandacht) voorwaarden om elkaar te verbinden en voor elkaar betekenis te hebben. De coach geeft feedback op het proces en stimuleert het zelfsturend gedrag van de kinderen. Zo werken we samen aan de 3 basiscompetenties binnen de persoonsontwikkeling: 

* Interpersoonlijk; 

* Pedagogisch;

* Zelfreflectie.

Voor onze professionals betekent dit continu aandacht voor: 

* Uitdragen van onze kind-mensvisie; 

* Coachende houding; 

* Empathie; 

* Zicht hebben op kind ontwikkeling; 

* Verbinding en bewustwording van het geheel; 

* Geen segregatie maar participatie;

* Betekenisvolle communicatie.

Visie op leren

Hoe leren onze leerlingen?

• Leerlingen stellen (hoge) doelen, werken effectief hieraan, reflecteren hierop en presteren daardoor hoog

• Inzetten op een brede ontwikkeling waarbij naast de cognitieve ontwikkeling ook ingezet wordt op soc.emotionele ontwikkeling, executieve vaardigheden, culturele vorming en burgerschap

• Er is aandacht voor verschillende leerstijlen/leervoorkeuren.

• Leerlingen verbinden nieuwe kennis aan reeds aanwezige kennis vanuit een doorgaande ontwikkelingslijn van groep 1 t/m 8.

• Welbevinden is het uitgangspunt om tot leren te komen

• Leerlingen leren doordat ze in een veilige en gestructureerde omgeving zichzelf kunnen zijn.

Ambitie: passend onderwijs zo inclusief mogelijk

Visie op leren organiseren

Hoe organiseren wij het leren?

• Eigenaarschap over individuele doelen in groeitijd en inspraak op het onderwijsleerproces. (denk aan feedback, maar ook aan het aanleveren van onderwerpen, thema’s, actuele zaken).

• Wij stellen (hoge) passende verwachtingen/doelen aan iedereen binnen de school

• Het didactisch handelen stemmen we af op de behoeftes van leerlingen (aansluiten bij de zone van de naaste ontwikkeling) daarbij streven we naar het behalen van de referentieniveaus 2F/1S. 

• Uitdagende, gestructureerde, betekenisvolle en interactieve leeromgeving die aansluit bij de zone van de naaste ontwikkeling.

• Naast klaslokalen ook gebruik maken van aparte ruimtes denk aan keuken, werkplaats e.d.

• Ruimtes voor samenwerking (leerpleinen)  Realiseren in nieuwbouw!

• Leren buiten de comfortzone (talenten, creëren, uitdagen, onderzoeken) Crealab.

• Leren is een sociaal proces (samenwerking, netwerken, interactie met de omgeving)

• Zelfredzaamheid in de breedste zin van het woord (eigenaarschap, probleemoplossend, verantwoording voor eigen leerproces)

• In de ochtend focus op basisvaardigheden. In de middag ruimte voor thematisch werk, inspringen op actualiteiten, groeitijd / zorgtijd

• Leerstof wordt gekoppeld aan actuele thema’s en op deze manier maken we een betekenisvolle verbinding met de basisvakken

• Gezonde balans tussen papier en digitaal

• Gebruik maken van diverse bronnen en materialen

• Afhankelijk van de behoefte en het aanbod verandert de rol van de leerkracht van pedagoog, naar didacticus, naar coach en instructeur en vice versa

• De basis van het didactisch handelen is EDI (denk aan dagplanning, lesdoelen, differentiatie enz.)

• Protocol voor meer- en hoogbegaafde leerlingen 

• Schoolregels zijn schoolbreed en gekoppeld aan de executieve functies

• Er is een opbouw van executieve functies binnen de school en aan de hand van picto’s zijn ze verweven in het onderwijs. 

• De leerkracht heeft zicht op de cruciale doelen van het leerjaar voor en na de eigen groep

• Inzet van onderwijsondersteuners 

• De ontwikkeling van leerlingen volgen we d.m.v. observatie/ methode gebonden toetsen en niet methode onafhankelijke toetsen, DIA

• Formatief leren en toetsen

• Een goede samenwerking met ouders is voorwaardelijk voor een goede ontwikkeling van de leerling. In participatie en betrokkenheid. Werkgroepen bij vieringen en een ouderklankbordgroep

• Inzet van specialisten en kwaliteiten van leerkrachten

Kernwaarden

Samen

We werken vanuit één en dezelfde gedachte: het kind staat centraal. We communiceren vanuit een samenwerking die gebaseerd is op een professionele en open communicatie. Dat geldt voor de samenwerking binnen het team, maar ook voor de relatie met de directe omgeving. Net zoals in de omgang met leerlingen, vinden we het belangrijk dat we in de omgang met elkaar respect en begrip uitstralen voor elkaars mogelijkheden. Dit proberen we te realiseren door een goede sfeer te creëren als basis voor deze samenwerking.

Talenten

We bieden ieder kind een veilige omgeving aan waar het de mogelijkheid heeft om zijn eigen talenten maximaal te ontwikkelen. Zaken zoals groepsdoorbrekend leren, leren buiten school, onderwijs met inbreng vanuit leerlingen zelf en eigenaarschap van het eigen leerproces, zullen een prominente plaats en rol in ons onderwijs krijgen. We spelen in op de ontwikkelingen in de maatschappij. Deze ontwikkelingen vragen niet alleen om andere vaardigheden (de 21st century skills) rondom het vergaren van kennis. Ook van leerkrachten worden door deze ontwikkelingen andere vaardigheden en andere opvattingen over ‘leren’ gevraagd.

Duurzaamheid

Naast kennis van de veranderende wereld om ons heen, zullen we met voorbeeldgedrag ook waarden, normen en vaardigheden borgen. Met kennis uit en samenwerking met deze omgeving, bewerkstelligen we verantwoordelijkheidsgevoel voor de omgeving. Vanuit deze kennis wordt de basis gelegd naar een besef van verantwoordelijkheid naar de rest van de wereld. We maken onderdeel uit van het grotere geheel en zijn hierin een belangrijke schakel.

Kwaliteit

Wij als team zorgen in gezamenlijkheid ervoor dat onze leerlingen het meest passende onderwijsaanbod krijgen dat tevens (mooi) aansluit bij onze visie en missie, zich kunnen ontwikkelen in de door ons gecreëerde, veilige, gestructureerde en rijke leefomgeving, waardoor ze volledig in hun kracht komen te staan.

Maak kennis met het team

We staan iedere dag klaar om bij te dragen aan de groei, ontwikkeling en het geluk van uw kind.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak. Details